Časopis Silniční obzor lze objednat v jednotlivých výtiscích nebo v rámci ročního předplatného. Cena jednoho výtisku je 78,40 Kč včetně DPH. Na roční předplatné je poskytována sleva 5,15 % a činí tedy 892,50 Kč včetně DPH. K ceně předplatného do Slovenské republiky je připočítáváno poštovné.
Objednat časopisAktuální číslo naleznou registrování uživatelé na této stránce. Pokud předplatné nemáte zakoupené, použijte prosím objednávkový formulář na této stránce. Pokud se vám aktuální číslo časopisu nezobrazuje, přihlaste se prosím do svého účtu
Cílem redakce je připravovat časopis Silniční obzor pro čtenáře tak, aby plnil jejich představy a očekávání a čestně tak obstál v široké nabídce odborných časopisů.
Usilujeme o to, aby si časopis udržel trvalou přízeň nejen čtenářů – profesních příznivců, ale i Vás, jeho významných spolutvůrců, autorů z řad odborníků.
Pro usnadnění naší vzájemné spolupráce Vám předkládáme výčet základních náležitostí, které by Vašim článkům neměly chybět, abychom udrželi jednotný ráz všech publikovaných odborných příspěvků. Současně uvádíme zásady pro plynulé předávání příspěvků redakci.
Podklady pro zveřejnění vašich článků přijímáme v této podobě:
Nejvhodnější jsou takové příspěvky, které při zachování žádoucí odborné úrovně osloví širší profesní veřejnost. Žádáme Vás proto o srozumitelnou a současně stručnou formu výkladu dané problematiky. Optimální délka článku je 4 až 5 stran. Při vyšším počtu stran je možné článek rozdělit do více částí.
Název článku prosím volte z prostorových důvodů co nejvýstižnější a nejúspornější. Název by neměl přesahovat 2 řádky s velikostí tučného písma 14.
Ke jménu autora můžete uvést firmu a stručnou charakteristiku pracovní pozice. Uvítáme i fotografii autora.
Ke svým článků připravte anotaci v českém a anglickém jazyce v rozsahu do 100 slov. Součástí článků musí být také klíčová slova, rovněž v českém a anglickém jazyce.
Každý obrázek, graf, nebo tabulka by měly být zřetelně očíslovány a popsány. V textu by pak na grafické informace měly být zařazeny číselné odkazy. Formulace popisků by měla být stručná a výstižná. Popisky obrázků zakomponujte přímo do textu je uveďte před textem článku. Pokud redakci zasíláte grafické informace i v jiné než elektronické formě, žádáme o jejich zřetelné číselné označení na zadní straně.
Tabulky by měly být přehledně uspořádány s počtem vnitřních linek omezeným na nezbytné minimum. Numerické údaje uvádějte zaokrouhlené na nejnutnější počet platných číslic. Je vhodné nevkládat grafické informace přímo do textu článku v editoru Word, nýbrž označit jejich přibližné umístění v článku pouze číselným odkazem. Grafické informace zašlete nejlépe v jejich původní podobě, zpracovat je však ve většině případů dokážeme i z dokumentu Word. Pokud ve svém příspěvku používáte vzorce, měly by být v textu odkázány číslem.
XZpracovaný text je možno zaslat redakci poštou na e-mailové adresy: silnicniobzor@silnicnispolecnost.cz, j.knechtova@silnicnispolecnost.cz nebo na adresu: Silniční obzor, Novotného lávka 5, 116 68 Praha 1. Pokud budeme mít v redakci problémy s načtením článku, vyžádáme si od Vás jeho text na přenosném mediu spolu s tištěnou podobou, proto prosím uvádějte i Vaše kontaktní údaje.
Obrazový materiál prosím dodávejte uložený v elektronické podobě (v JPG, TIF, GIF, CDR, případně AI). Můžete jej zaslat rovněž e-mailem, na disketě, nebo CD. Pokud máte fotografie fyzicky, dáváme přednost profesionálnímu skenování ve studiu. Pokud je chcete skenovat sami, použijte rozlišení 300 dpi, pouze výjimečně 150 dpi. Grafické zpracování záleží na kvalitě obrázku. V odpovídající kvalitě by měly být rovněž digitální fotografie, proto je na rozlišení potřeba myslet již při pořizování fotografie. Fotografie pro tisk musí být mnohem kvalitnější, a tedy i větší než fotografie vkládaná do Wordu či na webové stránky. Obrazový materiál prosíme zaslat jako samostatný soubor s tím, že v textu bude vyznačeno jeho umístění.
Články jsou dále předávány na kontrolu odborným garantům, případně členům redakční rady. V případě zamítavého stanoviska si redakce vyhrazuje právo příspěvek nezveřejnit. Autor bude o rozhodnutí informován.
Těšíme se na Vaše články, kterými přispějete ke komplexní informovanosti široké odborné veřejnosti.
XV archivu Silničního obzoru zdarma naleznete starší předešlá vydání Silničního obzoru. Archivní databázi neustále rozšiřujeme a digitalizujeme starší čísla časopisu. Jednotlivé články lze hledat v databázi pomocí klíčových slov nebo autorů.
V dubnu roku 2022 uplynulo od vzniku Silničního obzoru již 100 let, časopisu českých a slovenských silničářů. Za těchto 100 let vyšlo však jen 83 ročníků, protože osud časopisu závisel na událostech a proměnách naší republiky. Ztrátu 17 ročníků způsobila německá okupace a restriktivní vládní příkazy v 50. letech 20. století.
Číst víceV letech 1922-1942 v období první Československé republiky a na začátku okupace našich zemí nacistickým Německem byl časopis vydáván jako Úřední věstník pro všeobecné otázky komunikační. Vydavateli věstníku byly Zemský správní výbor v Čechách, Zemský výbor na Moravě a Zemská správní komise ve Slezsku. O deset let později, počínaje rokem 1932, se vydavateli staly čtyři zemské výbory, a to sice Český, Moravsko-slezský, Slovenský a Podkarpatoruský. Časopis měl působnost na celém území předválečného Československa. Od začátku okupace až do roku 1942 vydávaly věstník protektorátní země Čechy a Morava, v dubnu 1942 bylo další vydávání okupačními úřady zakázáno.
Časopis vycházel jako měsíčník v černobílém provedení, každé číslo mělo rozsah 16 stran formátu B5. Postupem času přibývaly tabulky, grafy a fotografie jako doplňky textů. Odbornou náplní věstníku byly v té době technické a technologické otázky stavby silnic a mostů, organizace silniční správy, předpisy pro zadávání staveb, rozvoj silničních sítí a jejich obnova po 1. světové válce. Díky postavení „úředního věstníku“ zde vycházely i výnosy a nařízení, například ministerstva veřejných prací. Často byly publikovány informace ze zahraničí včetně přehledu vybraných zahraničních časopisů.
Po konci Druhé světové války se podařilo díky iniciativě obnovené Československé silniční společnosti a profesorů z vysokých škol v Praze, Brně a Bratislavě na tradici časopisu navázat. Byl tak vydán 22. ročník Silničního obzoru jako měsíčníku pro silniční a mostní otázky. Vydavatelem časopisu byla Československá silniční společnost za spolupráce Povereníctva techniky v Bratislavě a krajských národních výborů.
Hlavním redaktorem byl profesor František Loskot, působící na Fakultě inženýrského stavitelství ČVUT v Praze, redakční radu vedl inženýr, později profesor, Josef Špůrek. Každé číslo mělo 16 stran formátu A4 a bylo členěno na tři části. V první části nalezli čtenáři významné odborné články pod hlavičkou „Práce původní,“ druhá část byla věnována „hlídkám“ uspořádaných do sedmi skupin (např. předpisy a nařízení, silniční a mostní praxe, hlídka zlepšovatelů, hlídka Československé silniční společnosti) a třetí část přinášela čtenářům různé zprávy a informace. V těchto ročnících byly zveřejněny původní práce profesora Loskota „Návrhové prvky silniční konstrukce“ a „Návrh živičné vozovky.“ Dále zde byly popsány kroky v přípravě státního silničního plánu, informace o novinkách v silničním hospodářství SSSR, ale také seriál profesora Berana „Americké silniční inženýrství.“
Časopis Silniční obzor patří k nejstarším evropským odborným periodikům. Byl veden na velmi dobré odborné úrovni a se značným rozhledem. Avšak ani jeho obliba u čtenářů nemohla zabránit jeho zániku při rozsáhlých organizačních změnách uskutečňovaných v Československu počátkem 50. let.
V letech 1951–1965 bylo vydávání samostatných ročníků Silničního obzoru přerušeno. Do roku 1958 byly články, zprávy a informace ze silničního oboru publikovány v časopisu „Silnice“ vydávané Ministerstvem stavebního průmyslu. Tento časopis byl měsíčníkem pro otázky stavby a udržování silnic a mostů a pro otázky silniční dopravy. Vydávání časopisu Silnice skončilo v roce 1958 v důsledku vládního nařízení o snižování počtu odborných časopisů.
V následujícím období do roku 1965 byla silniční problematika přičleněna k časopisu „Silniční doprava,“ který byl měsíčníkem pro otázky dopravní politiky, ekonomiky a techniky, a po přičlenění také pro otázky staveb a údržby silnic a mostů. Časopis byl určen především pro zvyšování odborné úrovně zaměstnanců podniků československé automobilové dopravy. Vydávalo jej Ministerstvo dopravy v Nakladatelství dopravy a spojů. Časopis měl 32 stran formátu A4 a bohatou obrazovou část. Během doby se ukázalo, že spojení otázek silničního hospodářství s otázkami provozu a ekonomiky automobilové dopravy v jediném časopise není únosné ani účelné. Proto bylo v polovině 60. let na základě tlaku odborné silniční veřejnosti rozhodnuto o obnovení vydávání samostatného silničářského časopisu.
Roku 1966 bylo vydávání časopisu Silniční obzor obnoveno a trvá dodnes. Podle tiráže se jednalo o měsíčník pro otázky výstavby a údržby silnic, dálnic, místních komunikací, letišť, mostů, tunelů a silničního a městského dopravního inženýrství. Počínaje rokem 2022 byla tiráž upravena. Silniční obzor má formát A4 a každé číslo má 32 stran, v posledním období i více. Do počátku 90. let minulého století byl časopis vydáván v nakladatelství NADAS, nyní je vydavatelem samotná Česká silniční společnost.
Od obnovení vydávání až do dnešních dnů jsou v časopise publikovány články z oboru plánování a projektování silnic a mostů, články věnované realizaci staveb a významným technologiím. Autory článků jsou odborníci z výzkumných pracovišť, vysokých škol, úřadů, projektových ústavů a realizačních firem. Počátkem 70. let věnoval časopis zvýšenou pozornost přípravám zahajování staveb dálnic. Speciální pozornost byla věnována XIV. světovému silničnímu kongresu, jenž se uskutečnil v Praze v září 1971. První číslo v rozšířeném vydání 64 stran bylo roku 1972 bylo připraveno jako monotematické, věnované kongresu Světové silniční asociace (PIARC). V čísle nechyběly příspěvky ministra dopravy ČSSR Dr. Ing. Štefana Šutky, prezidenta PIARC Rogera Coquanda a prof. Ing. Špůrka, který zhodnotil jednání a závěry kongresu.
Od obnovení vydávání až do dnešních dnů jsou v časopise publikovány články z oboru plánování a projektování silnic a mostů, články věnované realizaci staveb a významným technologiím. Autory článků jsou odborníci z výzkumných pracovišť, vysokých škol, úřadů, projektových ústavů a realizačních firem. Počátkem 70. let věnoval časopis zvýšenou pozornost přípravám zahajování staveb dálnic. Speciální pozornost byla věnována XIV. světovému silničnímu kongresu, jenž se uskutečnil v Praze v září 1971. První číslo v rozšířeném vydání 64 stran bylo roku 1972 bylo připraveno jako monotematické, věnované kongresu Světové silniční asociace (PIARC). V čísle nechyběly příspěvky ministra dopravy ČSSR Dr. Ing. Štefana Šutky, prezidenta PIARC Rogera Coquanda a prof. Ing. Špůrka, který zhodnotil jednání a závěry kongresu.
Silniční obzor dále publikuje články z oboru správy a údržby silnic, dopravního inženýrství a bezpečnosti dopravy. Své místo zde mají i rubriky informující o domácích a zahraničních zajímavostech a výběr článků ze zahraničních časopisů. Pravidelně je publikován přehled článků časopisu Routes/Roads. Předsedou redakční rady časopisu byl od roku 1966 profesor Josef Špůrek, předseda Silniční společnosti (nynější České silniční společnosti). Po jeho odchodu převzal funkci předsedy Ing. Jan Věk a od roku 2002 profesor František Lehovec. Od roku 2019 vykonává tuto funkci Ing. Ondřej Vohradský. Redakční rada má nyní 29 členů, z toho 4 ze Slovenska. Jedná se o odborníky z vysokých škol, projektových a výzkumných ústavů, správních a samosprávných orgánů a realizačních firem. Vedoucí redaktorkou je v současné době Ing. Jana Knechtová.
Turbulentní doba let 2020–2021 poznamenaná covidovou pandemií urychlila některé změny v Silničním obzoru. Od začátku roku 2022 časopis výrazně proměnil svou grafickou podobu (jak obálky, tak vnitřního uspořádání), která je nyní modernější a pro čtenáře přehlednější. Tematické zaměření jednotlivých čísel odpovídajícím odborným sekcím ČSS během roku nadále zůstává, čtenáři se tak dočtou o tématech, jakými jsou geotechnika, mosty, tunely, dopravní inženýrství, betonové či asfaltové vozovky a další. Cílem však není vydávat monotematická čísla. Kromě původních autorských článků zahrnuje časopis také rubriky s různými informacemi. Jsou jimi zprávy z ŘSD, SÚS, zprávy PIARC, nebo informace o akcích České silniční společnosti a Slovenskej cestnej spoločnosti. Nově časopis uveřejňuje také firemní články, které obohacují informační a odbornou náplň časopisu a posilují ekonomickou stránku vydávání časopisu. To se v době covidové ukázalo jako nutnost.
Nejen díky pevnému zázemí v osobě vydavatele a svému nekomerčnímu charakteru publikuje Silniční obzor i nadále vysoce odborné články z oblasti vědy a výzkumu, například v oboru konstrukce vozovek, zkoušení materiálů nebo dopravního inženýrství. Dlouhodobě se snaží posílit informace o akcích Ředitelství silnic a dálnic ČR a hledají se cesty k většímu zapojení autorů z řad odborníků z vysokých škol.