5 / 2022 | ||
![]() |
||
Celostátní sčítání dopravy na dálniční a silniční síti ČR v roce 2020 Ing. Stanislava Kubešová Mgr. Ján Skovajsa |
||
Článek pojednává o projektu celostátního sčítání dopravy, které se uskutečnilo v letech 2020 až 2021. Seznamuje s cíli a přípravou projektu a informuje o průběhu a výsledcích celostátního sčítání dopravy 2020. |
||
Klíčová slova: silniční doprava, sčítání dopravy, mobilní sběr dat, intenzita dopravy, dopravní výkon, skladba dopravního proudu |
||
Analýza druhů nákladních vozidel sledovaných při celostátním sčítání dopravy z pohledu jejich hmotnosti Ing. Luděk Bartoš Ph.D. Ing. Jan Šťastný |
||
Při celostátním sčítání dopravy jsou nákladní vozidla rozdělována podle užitečné hmotnosti, nicméně některé technické předpisy vyžadují také informace o celkové hmotnosti vozidel. Obsahem článku je analýza nákladních vozidel provozovaných v ČR, vztahu mezi celkovou a užitečnou hmotností a dělení druhů vozidel při celostátním sčítání dopravy. Je navrženo upřesnění definice druhů nákladních vozidel podle celkové hmotnosti vozidla. |
||
Klíčová slova: dopravní inženýrství, intenzita dopravy, celostátní sčítání dopravy, druhy vozidel, celková hmotnost, užitečná hmotnost |
||
Turbookružní křižovatky – charakteristiky a návrh – 1. část Ing. Miroslav Patočka Ing. Martin Smělý Ph.D. |
||
První část článku zabývající se tematikou turbookružních křižovatek (TOK) a jejich navrhováním v prostředí České republiky bude zaměřena hlavně na teoretický přístup ke geometrii a obecně návrhu křižovatky, a srovnání s předchozím typem vícepruhových okružních křižovatek se soustřednými jízdními pruhy na okružním pásu (OK) z pohledu bezpečnosti a kapacity křižovatky. Z tohoto srovnání by mělo následně vyplynout, proč jsou TOK v současné době preferovaným typem kapacitní vícepruhové okružní křižovatky. |
||
Klíčová slova: turbo-okružní křižovatka (TOK), okružní křižovatka se soustřednými jízdními pruhy na okružním pásu (OK), úroveň kvality dopravy (UKD), kapacita, relativní nehodovost, fyzické oddělení jízdních pruhů
|
||
Využití multiagentního dopravního modelování v praxi Ing. Dmitrii Grishchuk Ing. Hana Kobzová Mgr. Jiří Malý Ph.D. Ing. Martin Všetečka Ph.D. |
||
Multiagentní modelování se od běžného modelu určeného k prognóze zatížení dopravní sítě odlišuje mikroskopickým přístupem, kdy do výpočtu vstupuje zadané mobilitní chování každého jednotlivého agenta, tedy obyvatele – řidiče, cestujícího příp. cyklisty. Řešitelský tým prezentuje dosavadní poznatky z využití multiagentního software MATSim na příkladu modelu brněnské metropolitní oblasti. Je třeba upozornit, že již samotné zprovoznění modelu v MATSim považuje řešitelský tým za úspěch, neboť je třeba mnoho programování pro vytvoření zadání i pro zobrazení výstupů. Kalibrace modelu vede na podrobnou práci s mobilitním chováním obyvatel. |
||
Klíčová slova: multiagentní model, MATSim, prognóza, Brno |
||
Využití dat o dopravním chování při přípravě plánu udržitelné městské mobility Mgr. Petr Kouřil Mgr. Michal Šimeček Ph.D. |
||
Plány udržitelné městské mobility (SUMP) v současnosti patří mezi hlavní nástroje plánování udržitelné dopravy v českých městech. Mezi důležité zdroje dat využívané při jejich tvorbě patří i tzv. průzkum dopravního chování. Data o dopravním chování jsou v SUMP uplatněna v úvodních analýzách, při tvorbě dopravního modelu, a při definici indikátorů pro stanovené projektové cíle. Článek podrobně popisuje využití dat o dopravním chování v těchto třech zmíněných krocích přípravy SUMP. Objasňuje jejich důležitost pro proces plánování udržitelné městské mobility a současně zdůrazňuje nutnost zaměření se na kvalitu jejich sběru. |
||
Klíčová slova: plán udržitelné městské mobility, průzkum dopravního chování, plánování dopravy, data |
||
Rubriky |